במכתביו של אדם חבוייה נשמתו המעורטלת.
סמואל ג'ונסון
שלום אורח
התחבר
/
הרשם
לוח הבקרה
הודעות
יצירת מאמר
משפחה
לייפסטייל
רוחניות
דעות
ידע
תרבות
אוכל
בריאות
ספורט
דיגיטלי
טבע
כסף
הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם?
ההרשמה
בחינם!
סגנון היחוס הקוגניטיבי של האדם המאמין
התיאוריות בפסיכולוגיה החברתית קוגניטיבית, מדברות על השפעת סגנון היחוס שלנו למאורעות שקורים לנו על דרכי התגובה והפעולה שאנחנו נוקטים. במאמר הנוכחי ננסה לשלב את היחוסים שעושה אדם מאמין ודרכי התגובה שלו.
התיאוריות החברתיות של הביהביוריזם המתקדם,עוסקות לא רק בלמידה הפסיבית של האדם, מתוך נסיון וצפייה. אלא גם בקוגניציה שלו, שמעבדת את מה שהוא רואה, ואת תהליך העיבוד, שמתאים את הצפייה לצופה.
למשל, האם הוא חושב שזהו מעשה צודק, או מעשה תועלתי, שכדאי לחקות, או שמא לא.זאת אומרת שהלמידה היא אקטיבית ואדפטיבית, ולא רק חקיינית.
נדבך חשוב בתיאוריה הזו, הוא
סגנונות היחוס שלנו, למה שקורה לנו. זאת אומרת, שהסיבה של המאורע,כפי שהיא נראית לנו. קובעת את דרך ההתיחסות שלנו אליו, ואת האופן בו נתמודד איתו בהמשך.
סגנון היחוס מורכב משלושה מרכיבים -
1. קבוע או לא קבוע.
2.פנימי או חיצוני .
3.הפיך או בלתי הפיך.
אם למשל נחשוב, שנכשלנו בבחינה בגלל סיבה קבועה פנימית ובלתי הפיכה.אזי סביר להניח שניפול ליאוש ולא נאמין שנוכל להשתפר. למשל חוסר כשרון, הוא סיבה קבועה פנימית ובלתי הפיכה.
אבל אם נחשוב על סיבה לא קבועה חיצונית והפיכה תתן לנו רצון ותקוה לשנות את זה במועד ב׳, כמו למשל עייפות וחוסר הכנה, או מרצה ששונא אותנו,שהן סיבות ברות שינוי ומהפך.
על פי התיאוריה הזו אנשים דיכאוניים הם למשל אנשים שנוטים לייחס לעצמם סיבות קבועות ופנימיות ובלתי הפיכות לכישלונות שלהם.
לעומתם אנשים מאושרים או נורמלים מייחסים את הכישלונות לסיבות חולפות וחיצוניות,ואילו את ההצלחות הם מייחסים לסיבות פנימיות וקבועות וכך יש להם מבט אופטימי על עצמם והם מלאים בתקוה ואמונה ביכולתם להצליח בעתיד.
כעת ננסה להתבונן איפה למקם את הסתכלות האדם המאמין.המאמין מייחס את ההצלחות והכישלונות שלו לעזרה של הבורא ולברכתו או לחוסר ברכתו, אולם האם זה נחשב יחוס קבוע או לא קבוע? פנימי או חיצוני? הפיך או בלתי הפיך?
כי לפי מה שהסברנו יש לזה השלכות על דרכי הפעולה והתגובה שלנו.
ננסה להרחיב ולנתח את הנושא-הנושא של האמונה, הוא מורכב. כי למשל נושא הפרנסה, בנוי משילוב של מעשי האדם, וגזירת הבורא.
על האדם מוטל להשתדל לפרנסתו, אולם בסופו של דבר, נגזר עליו מלמעלה, אם יצליח ויעשה חיל או לא.
כמו כן, בשאר התחומים כמו בריאות, או מציאת בן או בת זוג, שהאדם עושה את מה שביכולתו. אולם גם זה, כמובן, נגזר עליו מן השמים,וכמו שכתוב-"ה׳ מוריש ומעשיר" "מה׳ אשה לאיש".
כעת,מה יחשוב אדם מאמין שלא מצליח להרוויח כסף?עדיין יש לו שתי אלטרנטיבות מרכזיות.
הוא יכול לחשוב שהוא לא השתדל מספיק ואם כן יש תקוה לשיפור,או לחשוב שנגזר עליו להיות עני ולהרים ידיים.אלא שגם אם נגזר עליו משהו לא טוב לא ברור שזה יחוס חיצוני או קבוע ובלתי הפיך. כי באמונה יש אלמנטים נוספים שמשפיעים על המצב, כמו למשל תפילה או חזרה בתשובה, יכולים לבטל גזירה רעה, ולהביא לו שפע. ואם כן, יתכן שיחוס חיצוני לגזירה שמיימית ,יחזור ויהיה פנימי. היות ומעשיו של האדם, קובעים מה יגזר עליו למעלה.
ואם כן לכאורה אם האדם מתרגל למבט אופטימי על החיים,גם אם הוא מאמין בהשגחת האלוקים עדיין הוא יכול להאמין בעצמו וביכולת שלו להשתנות ולהיות ראוי לברכת האלוקים. ולפי זה כמו שהאופטימיות משחררת את האדם מחששות של מזל רע וכדומה,כך היא יכולה לחזק את האדם המאמין ולתת לו תקוה ואמונה בעצמו,וביכולת לגרום לשינוי במצבו.
מצד שני יתכן שבכשלונות ימצא הבדל חשוב בין המאמין לכופר.
לכופר אין שום תקוה מלבד לסמוך על עצמו ולקוות לגורל טוב אותם אין מה שיוכל להציל אותו מגורל אכזר, ועליו רק לקוות שמאומה לא יקרה ולנקוט את כל אמצעי הזהירות הנדרשים בכל תחום, כמו ביטוח ואורח חיים בריא וכדומה.
לעומת זאת למאמין יש בטחון בבורא, הבטחון הוא כח פנימי חזק מאין כמוהו והוא אחת המתנות הכי נפלאות שאדם יכול לקבל. הבוטח האמיתי יכול לחיות את חייו מתוך שלוות הנפש, היות והוא יודע בודאות שיש עליו השגחה מלמעלה והוא לא נתון ליד המקרה כספינה המיטלטלת בין גלי הסערה אלא כל מה שנעשה איתו קורה בדקדוק לפי חשבון.
ואם כן, גם כשהוא נכשל או מפסיד הוא לא יכנס לדיכאון או לפחדים. היות והוא יודע שבורא העולם, גילגל את ההתרחשויות בצורה כזו, ושהוא לא היה יכול למנוע זאת בשום דרך.יחוס כזה, הוא אמנם חיצוני, אולם לכאורה הוא דוקא אופטימי הרבה יותר, מאשר יחוס פנימי. במקרה כזה, כי הוא מסלק את האשמה ממנו, ומטיל את האחריות על הכח העליון, וברגע שהוא מאמין בכח העליון הוא יכול לחוש מתוך זה רוגע ושלוה. היות והוא סמוך ובטוח, שרק מה שמגיע לו יקרה לו, ולא כהוא זה מעבר לכך.
הבה ננסה כולנו, לחיות בצורה אופטימית, ולצאת ממעגל השליליות, ולנסות להתמיד ולעשות את המירב שבכוחנו.
אשמח לשמוע תגובות
מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך:
• למה כדאי לדמיין
היכולת האנושית, לצייר באופן מוחשי בדמיונינו את העתיד...
0
12/01/2015
• תובנה לפרשת וישב
מאחורי הקלעים של החושים
0
12/01/2015
מה דעתך על סגנון היחוס הקוגניטיבי של האדם המאמין ?
תגובתך:
נא להקליד את תגובתך
כתובת אתר:
//:HTTP
שם:
נא להכניס שם
אימייל :
קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה
ידוע כסגנון היחוס הקוגנטיבי של האדם המאמין
דיווח על מידע לא הולם
0 תגובות למאמר זה - להוספת תגובה
דירוג המאמר
60%
נהנתם? נשמח לקבל לייק מכם!
Tweet
תגיות
יהדות
כדאי לקרוא
מודעות
קבלת החלטות
מאמרים קשורים
תובנה לפרשת ויגש
תובנה לפרשת משפטים.
תובנה לפרשיות ויקהל-פקודי
סוד נצחיותו של עם ישראל
תובנה לפרשת דברים 2
שווה קריאה
הקבלן והפועלים
בולשיט שהומופובים אומרים
פרופיל משתמש 984738
מחשבות בעקבות הקורונה
מתפוררים