הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
הסוד_לחיים_בריאים-_תזונה

הסוד לחיים בריאים וטובים, חלק 2- תזונה


הסוד לחיים בריאים וטובים מורכב באופן כללי מכמה חלקים וכמה נושאים מרכזיים. אלה מתחלקים לשתי קטגוריות עיקריות, בריאות הגוף, ובריאות הנפש. תחת בריאות הגוף יש כמה נושאים עיקריים שהם תזונה, פיזיולוגיה ,ספורט ותרופות.


מי שקרא את המאמר הקודם שלי בנושא, יודע שהשלב הראשון בדרך לחיים בריאים וטובים זה לרצות באמת בשינוי הזה, והשלב השני הוא לפעול. בעמוד הזה אגע בנושא התזונה, או כמו שאני אוהב להגיד, מקור האנרגיה של הגוף. אחרי המאמר הזה, אתם כבר יכולים להתחיל לפעול ולהתקדם צעד אחד לעבר השינוי הנחשק. המאמר ארוך יחסית, אבל אם אתם רוצים מספיק בשינוי, אתם תקראו אותו עד הסוף. 

ונתחיל

לתזונה שלנו תפקידים רבים. המזון הוא אחד ממקורות האנרגיה שלנו, אחד מאבני הבניין העיקריים של גופנו, והוא תורם למערכת החיסונית שלנו ולחשיבה הצלולה של מוחנו.
אז בגדול, זה אומר שלאכול זה טוב, וחשוב. השאלה שרק צריך לשאול היא איך לאכול, וכמה לאכול.

בשביל לענות על השאלה הזו, צריך קודם להכיר כמה בעיות שהתפתחו בתקופה המודרנית שלנו בכל מה שקשור לתזונה-

הבעיה הראשונה- ג'אנק פוד.

 
במהלך השנים החברה פיתחה מאכלים לא טבעיים שמזיקים לנו ומרעילים את הגוף שלנו בהדרגה. אני מדבר כמובן על ג'אנק פוד, טיגון בשמן עמוק, וכדומה. מאכלים מהסוג הזה נחשבים "טעימים" יותר, וחלקם אף ממכרים. לכן, יותר ויותר אנשים מבססים את התזונה שלהם אך ורק על אוכל מהסוג הזה.

זאת גם אחת הסיבות שישראל תופסת מקום מכובד באחוז האנשים שסובלים מהשמנת יתר, והסיבה שבגללה ארצות הברית נמצאת במקום הראשון. כמובן שהשמנת יתר מעלה את הסיכון למחלות לב, סכרת, וסרטן. שלא לדבר על זה שהיא מקשה על איכות חיים טובה. קשה יותר לנוע בחופשיות , ויש עומס גדול על עצמות הגוף.

הפתרון פשוט כמובן-

תימנעו מהמזונות הללו. אל תאכלו ג'אנק פוד באופן קבוע, ואל תאכלו מזונות שמטוגנים בשמן עמוק.
אם אתם ממש אוהבים מאכלים מהסוג הזה, תתחילו בהדרגה, מאחר ואם תימנעו מהם לגמרי בפתאומיות, לא תצליחו להחזיק מעמד הרבה זמן. בכל חודש, נסו לשנות ארוחה אחת לארוחה שמורכבת ממזונות טבעיים יותר.
עד שלבסוף לא תאכלו באופן יומיומי ג'אנק פוד אלא תרשו לעצמכם לאכול מזונות כאלו מידי פעם. פעם בשבוע, או שבועיים.
טיפ קטן שיכול לעזור לכם בתהליך, הוא ההבנה שהמזונות הללו מרעילים את הגוף שלכם. אני רוצה שבכל פעם שאתם אוכלים, אתם תדמיינו איך מה שאתם אוכלים, עובר בושת, צונח בקיבה, ומתחיל להתפשט בגוף שלכם כמו רעל שקוטל אותו אט אט. אם תדמיינו בכל ביס, איך המזונות הללו פוגעים בכם, סותמים את כלי הדם שלכם, ופוגעים בבריאות שלכם, אתם תיהנו פחות מהארוחה.

הבעיה השנייה- יותר מידי אוכל.

משום מה בשנים האחרונות בחברה שלנו, לאכול ביחד הרבה זה אטרקציה ומקור לבילוי והנאה.
כמובן שזה לא רע לצאת מידי פעם למסעדה בתור מקום בילוי, אבל זה ממש לא צריך להיות מקום הבילוי המרכזי, ובטח שלא חייבים לאכול מנות אוכל כל כך גדולות כמו שמציעים לנו שם תמיד. לחסל סטייק אנטריקוט של 400 גרם בתוספת פירה בצד זאת פשוט מנה עצומה ולא אנושית!

חשוב שתבינו שהגוף שלכם ממש אבל ממש לא צריך את כמות האוכל שאתם אוכלים או שמקובל לאכול. 

להפך, הרבה אוכל מעמיס על מערכת העיכול שלכם, שלא מצליחה להתמודד עם כל המזון שנופל עליה. אט אט המזון מצטבר, החיידקים בגופכם ניזונים ממנו, והחלק הנותר נהפך לרעלנים עודפים שסתם פוגעים בכם. בנוסף, חלק מהמזון בגוף ייאגר ברקמות השומן מה שיעלה את הסיכוי להשמנת יתר.
בנוסף, המזון מעלה את כמות הרדיקלים החופשיים בגוף שלכם. אלה תורמים להזדקנות התאים, מה שאומר בעצם שאוכל מזרז את מוות התאים שלכם והמוות שלכם. כמובן שברור שלא נפסיק לאכול לגמרי. אבל אם תאכלו פחות ממה שאתם אוכלים עכשיו, ללא ספק הזדקנות התאים שלכם תאט.
קרה לכם פעם שיצאתם מארוחה טובה במסעדה והרגשתם פשוט מפוצצים? הרגשתם כבדים, כאילו הבטן שלכם התנפחה ואתם פשוט חייבים לפתוח את הרוכסן?
זה בדיוק המצב שעליו אני מדבר. ברגע שאתם מגיעים להרגשה הזו שאתם פשוט מפוצצים, אכלתם יותר מידי, והרעלתם את הגוף שלכם סתם.

הפתרון גם במקרה הזה פשוט מאוד.

תאכלו פחות-
עליכם בסך הכול לזכור שזה חשוב לאכול, אבל לא יותר מידי. גם אם אתם הולכים למסעדה, או עושים ארוחה בבית, אל תאכלו בכוח והרבה. תזמינו מנה קצת יותר קטנה ממה שאתם רגילים לאכול. אט אט צמצמו את כמות האוכל שאתם אוכלים, ואתם תראו שאתם תצאו שבעים מהארוחה בכל זאת.
תאכלו לאט, ואל תמהרו לשום מקום. האוכל לא יברח ממכם. זכרו שתחושת השובע מהארוחה מגיעה קצת באיחור, ולא ישר אחרי שסיימתם. לכן אם תאכלו מהר מידי, לא תרגישו שבעים, אלא פתאום לאחר קצת זמן תרגישו מפוצצים ומלאים מידי, וזה אומר שפגעתם שוב בגוף שלכם לחינם.
כמובן שאסור להרעיב את הגוף. אם אכלתם לאט ומבוקר חיכיתם כמה דקות לאחר סיום הארוחה, ואתם עדיין מרגישים רעבים, אל תפחדו לאכול עוד. אם הגוף מסמן לכם שאתם רעבים, סימן שהוא צריך עוד אנרגיה, או אבני בניין.
 

הבעיה השלישית- תעשיית המזון.


הבעיה השלישית שהופיעה בתקופה המודרנית שלנו, היא המזון שמוכרים לנו בחנויות. הבשר ברובו מעובד, הירקות מלאים חומרי הדברה, החלב והביצים בהורמונים, והרבה מאוד מזונות מכילים מגוון רחב של חומרים משמרים מסוגים שונים.
הרבה מזה הוא מעבר לשליטתכם, אבל יש כמה פעולות קטנות שאתם יכולים לעשות שישפרו את איכות המזון שאתם צורכים:

הפיתרון-

הימנעו מבשר מעובד או תעשייתי. ברובו הוא פשוט לא באמת בשר, וכמות החומרים הרעילים בתוכו היא עצומה.
כשאתם קונים מאכלים כמו חומוס, סלט כרוב, גבינות, או כל דבר אחר, תקדישו כמה דקות ותוודאו שהם ללא חומרים משמרים וצבעי מאכל. חומרים משמרים וצבע מאכל יכולים בטווח הארוך להסב הרבה נזק לגוף שלכם.  
תוודאו שהירקות והפירות שאתם קונים הם טריים. ובאופן כללי, תגדילו את מגוון הירקות שאתם קונים. לא רק מלפפונים ועגבניות. תתחילו לצרוך ירקות כמו סלק, גזר, גמבה, בצל סגול, בצל ירוק, ברוקולי, ועלים מסוגים שונים, כמו פטרוזיליה כוסברה ועוד.
 

אז אחרי שעברנו על שלושת עקרונות המפתח האלה, הנה עוד כמה עקרונות חשובים שכדאי שתיישמו בתזונה שלכם:

 

תשתו הרבה מים, אבל לא בזמן הארוחה.


לשתות הרבה מים זה חשוב. במיוחד במדינה חמה כמו שלנו. אין טעם כמובן לשתות בכוח, כי אז סתם תציפו את הכליות שלכם. אולם חשוב להתמיד על שתיית לפחות 7-8 כוסות ביום.
אבל, אל תשתו בזמן הארוחה וחצי שעה אחריה. שתיית מים בזמן הארוחה מדללת את מיצי הקיבה שלכם ופוגעת בעיכול מזון יעיל.
 

תשדלו לאכול יותר פירות, במיוחד בשעות בבוקר.


 
אני יודע שאומרים שארוחת הבוקר היא הכי חשובה ביום, ושהיא צריכה להיות גדולה ומלאה, אבל זה לאו דווקא נכון לגבי כולם.
בבוקר, אחרי כמה שעות טובות ללא תזונה, הגוף שלכם זקוק בעיקר לאנרגיה זמינה, ומהר. כלומר פחמימה חד סוכרית בעיקר(גלוקוז, הדלק של הגוף).  לכן אם תאכלו ארוחה עמוסה בחלבון בבוקר, גם ככה ייקח כמה שעות עד שאלה יתפרקו ותקבלו מהם אנרגיה.
במקום לאכול ישר בבוקר ארוחה עמוסת חלבונים בשילוב קפה(לא שונה בהרבה מלשתות מים בארוחה ולהעמיס סתם על הגוף), הייתי מציע לפתוח את היום בפרי כלשהוא, כמו תפוח.
תאמינו לי שתפוח עסיסי יעיר אתכם בבוקר יותר מכוס קפה. נסו בעצמכם. כמובן שאם אתם שותים קפה במשך כל חייכם, אולי בהתחלה לא תרגישו את אותה ההשפעה. ובכל זאת, גם אם אתם לא יכולים להיפרד מהקפה בבוקר, נסו להתחיל את הבוקר עם פרי למשך תקופה, ותראו אם אתם חשים בשינוי.
לאחר כשעה או שעתיים, אתם אפילו יכולים לחטוף עוד כמה פירות. אם התזונה שלכם תהיה מורכבת מהרבה פירות מתוקים, החשק לאכול מאכלים מתוקים אחרים פחות בריאים כמו חטיפי שוקולד, יפחת. תאמינו לי שעדיף להסתפק וליהנות מהטעם המתוק של הפירות במקום. אתם גם מרוויחים אנרגיה זמינה, וגם ויטמינים.
 

תנסו לא לשלב פירות עם מזונות אחרים.

 זה אמנם לא מוכח במאה אחוזים, אבל יש כיום טענה רווחת שאומרת שפירות נספגים ומתעכלים באופן היעיל ביותר על בטן ריקה, מאחר וספיגת האנרגיה מהפירות נעשית במעיים. בהנחה שכרגע הקיבה עמוסה במזונות אחרים שעליה לעכל, הפירות שתאכלו פשוט לא יתעכלו באופן יעיל ולא יגיעו למעיים. אט אט הפרי יירקב ויתמוסס בקיבה, והגוף לא באמת יקבל את האנרגיה וכל הוויטמינים שיש לפרי להציע.
 

הימנעו מחלב ומוצריו.



 בתור תינוקות, אנחנו ניזונים בעיקר מחלב אימנו, שמותאם באופן מושלם למערכת העיכול שלנו בתור תינוקות. באותה המידה, העגל ניזון מחלב אמו הפרה. ורק בתור עגל!
אז מאיפה הגיע הרעיון האבסורדי הזה שאנחנו צריכים להיות ניזונים מחלב של חיה אחרת, ועוד בבגרותנו?!
חלב פרה הוא לא חלב שאנחנו אמורים לשתות. ולמרות שחברות מפרסמות שהוא מועיל ומחזק את העצמות שלנו, זה מיתוס! אז נכון, חלב מלא כמויות גדולות של סידן. אבל הבעיה היא שהסידן הזה לא נספג בגוף שלנו, בגלל הלקטוז שמצוי בו. הלקטוז מקשה על העיכול של החלב, ולאנשים מסוימים החלב אף גורם לבעיות כמו שלשולים, נפיחות בבטן, ריבוי גזים וכאבי בטן.
בנוסף, גורם לריבוי מוגלה ונזלת, עלול להעלות את הסיכון לסרטן אם נצרך בכמויות גדולות, והוא מכיל שומן המהווה מקור לחומצות שומן רוויות, כלומר השומן הרע שסותם את כלי הדם שלנו ומעלה את הסיכון למחלות לב.
אם קשה לכם להעביר יום בלי חלב, לפחות נסו לצמצם את הצריכה שלו בתור התחלה, ולאכול בעיקר מוצרים כמו יוגורטים או גבינות ללא אחוזי שומן גבוהים. לא שזה אידיאלי, אבל זאת התחלה.
בנוסף, אתם יכולים לעבור לחלב עזים שהוא אמנם קצת יותר יקר, אבל הרכבו מזכיר יותר את חלב האם, ולכן הוא קל יותר לעיכול. 
אז מאיפה מקבלים סידן אם לא מהחלב?
אתם יכולים לקבל את כל הסידן שאתם צריכים מאגוזים, מטחינה גולמית, סרדינים, שקדים, ברוקולי, סויה ועוד.
 

צמצמו את צריכת הבשר ובעיקר הבשר המעובד.



 אל תיבהלו, אני לא מנסה להפוך אתכם לצמחוניים או טבעוניים. להפך, אני חושב שזה חשוב לאכול בשר, פשוט בכמות מבוקרת.
אם אתם אוכלים בשר יותר מפעם אחת ביום, הייתי מציע לנסות לשנות את התפריט שלכם. בשר זה מזון שקשה יחסית לעיכול הגוף. במיוחד בשר בקר אדום. לכן, אין צורך לאוכלו יותר מפעם ביום או יומיים.
אם אתם דואגים בנוגע לחלבון שייחסר לגופכם, אז אין סיבה לדאגה. יש מספיק מזונות אחרים עתירי חלבון, כמו דגים, פירות ים, אגוזים, וביצים.
גם לגבי רמת הברזל אין לכם מה לדאוג. אכילת בשר פעם ביום או ביומיים, בשילוב מאוזן עם אכילת דגים, ומזונות אחרים עתירי ברזל כמו תפוחים, תשמור על רמתו גבוהה.
בנוסף כשתתחילו לאכול פחות בשר, תרגישו מלאי אנרגיה, מאחר והגוף משקיע הרבה אנגריה מיותרת בעיכולו. אתם תזיעו פחות, תסריחו פחות, והגוף שלכם יתרוקן אט אט מרעלנים שמצטברים בו מאכילת בשר מרובה.
בנוגע לבשר המעובד, פשוט תפסיקו לאכול אותו. גם ככה ברובו הוא לא באמת בשר, והוא סתם פוגע בגוף שלכם. ואין מה להרחיב פה.
 

אכילת מזונות עתירי מים.



 מה זה מזונות עתירי מים? ממש כמו שזה נשמע. מזונות שרובם מורכבים ממים, בעיקר ירקות ופירות.  
הגוף שלנו מורכב משבעים אחוז מים. אם ככה, הגיוני שגם צריך לאכול מזונות עתירי מים, לא?
עליכם לשלב כמה שיותר מזונות עתירי מים בארוחות שלכם. הדרך הפשוטה ביותר לעשות את זה, היא פשוט לשלב בכל ארוחה סלט גדול שמכיל מגוון רחב של ירקות, ולהקפיד על אכילת פירות. ככה גם תקבלו מגוון רחב של ויטמינים, וגם תקפידו על אכילת מזונות מלאי מים, מה שיעזור לגוף שלכם להישאר נקי מרעלים.

 
בזאת נגמר המאמר שלי על תזונה בריאה. כמובן שמה שרשום פה זה רק קצה הקרחון בכל מה שקשור לנושא הרחב של תזונה. לא נגעתי אפילו בדברים בסיסיים כמו המנעות מאלכוהול, חטיפים וכדומה. יש עוד המון מידע חשוב והמון דברים שאפשר ללמוד. כל מה שצריך זה רק לחפש קצת ברשת.
תזכרו שכמו שאמרתי במאמר הקודם, לדעת זה לא מספיק. צריך גם לעשות.
חשוב שלא תתחילו באופן קיצוני מידי. תעשו את השינוי הדרגתי ואיטי, כדי לא להכניס את הגוף שלכם לשוק ולהרגשה של אי נוחות. הרי בסך הכול, התהליך אמור להיות מהנה, ולא מענה. זכרו שכל גוף הוא שונה, ויכול להיות שלא כל מה שרשום כאן יתאים בשבילכם.
ובכל זאת, אל תוותרו ישר. אם בהתחלה תרגישו לא טוב עם כל השינויים, הסיבה לכך יכולה להיות בגלל שגופכם פשוט לא רגיל לאורך חיים כזה. תתמידו כמה שבועות, ואם בכל זאת תרגישו רע, תנסו לשנות את התזונה שוב, עד שתמצאו את מה שמתאים בשבילכם. זכרו שתזונה בריאה זו רק חלק מהדרך לחיות חיים מלאים איכותיים ובריאים.
בואו תמשיכו את המסע לעבר חיים בריאים במאמר הבא שכתבתי,
הסוד לחיים בריאים- פיזיולוגיה(בקרוב).


מה דעתך על הסוד לחיים בריאים וטובים, חלק 2- תזונה ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה

ידוע כחיים בריאים, הסוד לחיים בריאים- תזונה, תזונה בריאה,
נכתב ע"י lioraskin
בתאריך: 11/09/2016
ליאור רסקין בן 23

4 מאמרים | 5882 כניסות
 השארת תֶּשֶׁר לlioraskin
קיבלתם טיפ טוב? עכשיו תורכם להשאיר אחד!:)
נהנתם? נשמח לקבל לייק מכם!