הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
truthabouttruth

האמת על האמת


אנחנו מוצפים בשנים האחרונות במאמרים מומחים וכתבות שמטרתם היא לתת לנו את כל האמת או לפחות חלקה על נושאים שונים. האמת היא ...
מהי אמת ?

הדרך הכי אינטואיטיבית ופשוטה לתפוס אמת היא באמצעות המושג הנגדי שלה שהוא "שקר".  כל אדם יודע בד"כ מתי הוא משקר ולא דובר אמת.

בעידן שלנו יש נטייה הולכת וגוברת לא לומר אמת. אם זה בגלל סיבות אישיות או לצרכי פרנסה בעידן המחסור. הנקודה היא שכמעט תמיד אנשים משקרים ועושים מאמצים אדירים לשכנע את הצד השני בכך שהם דוברי אמת. בסרט המעניין  : The Invention of Lying (2009)
מתארים חברה שלא למדה לשקר ובאופן פרדוקסלי חברה שכזו מתפקדת באופן אנמי ומשעמם. למרות שאנחנו יודעים שמה שהופך את החיים למעניינים הוא דווקא השקר האמת נתפסת  כטהורה , מזוקקת מכל דבר שפל ומרושע והיא הרעיון שכולנו שואפים אליו.

זה מרגיש מעט חצוף להעדיף לשקר בשביל להפוך את החיים למעניינים ולשאוף לדבר אמת כדי להיפטר מרגשות האשם. דתות בנויות על תחושות דומות של חטא וכפרה כך שנראה כאילו זה טבע אנושי בסיסי הנחוץ לנו מאז שפיתחנו מודעות עצמית כמין. אנחנו חייבים להרגיש בכל עת שאנחנו לא מרושעים גם אם המעשים שלנו פוגעים באחרים.

כיצד נוכל לדעת מי דובר אמת , מי משקר  ולמה לנו בעצם ?

כיום יש אמצעים (גרועים יש להודות) לנסות ולנחש מי משקר . בדיקת פוליגרף למשל  היא אמצעי אחד שכזה כמו גם קריאת שפת גוף . שיטות אלה מבוססות על פענוח של מומחים וככאלה סובלות ממהימנות נמוכה יחסית הקשורה לטעויות אנוש. כתוצאה משיטות לא מושלמות אלה היום לא ניתן לדעת מי משקר ומי אומר את האמת לכשנוכל זה צפוי לשנות את החברה שלנו מהקצה לקצה ולהעלים תחומים שלמים כמו מסחר , שיווק ושרלטנות.

הדרך לשם עוד רחוקה ולכן היום ניתן להתגונן רק באמצעות הגיון.

כפי שניתן להבין מקביעה זו - הדרך לאמת היא ארוכה להחריד . הראשון שהחל במסע הזה היה רנה דקארט במאה ה16 שניסה להגיע קודם כל לאמת ודאית שלא ניתן להטיל בה ספק ולאחר מכן לבנות את העולם החל מאותה האמת. הוא הגיע למסקנה הבסיסית שהעובדה הראשונית היחידה בה הוא יכול להיות בטוח היא שהוא עצמו קיים (אני חושב משמע אני קיים).
מאותה נקודה הוא החל באופן שיטתי לפסול קביעות שהושרשו ע"י שקרנים במשך מאות שנים. רעיונותיו של דקארט הביאו להתפתחותו של המדע המודרני בסופו של דבר .

אבל נחזור לנושא שלנו . אם אנחנו יודעים שהשקר הופך את החיים למעניינים יותר  מדוע בעצם אנחנו חותרים לאמת ולהציג את דברינו כאמת ? . ידוע שספרים וסיפורים המוצגים כאילו התבססו על סיפור אמיתי יש להם חשיבות גדולה יותר בעייני הציבור. חדשות נתפסות כהצגה של המציאות והיחס לעיתונאים ע"י הציבור הוא כאילו היו להיסטוריונים העוסקים בתיעוד היום יומי שלנו. 

רוב הדברים אינם מייצגים את המציאות אבל השקרים אכן בונים מציאות חדשה בה השקר נהפך לאמת . כמו המשפט - 
"If you repeat a lie often enough, it becomes the truth"

קיימות המון דוגמאות לכך אבל הדוגמא הטובה ביותר היא למעשה השיטה הקפיטליסטית והשיטה המוניטרית. הכסף שלנו מבוסס על שקר שנהפך למציאות . הוא התחיל בפיסת בד/נייר ששווה X . באמצעותה הבטיחו לנו שנוכל לקנות כמויות משתנות של סחורות. לפי החלטות של קבוצות קטנות של אנשים . הבעייה בתוכנית הזו היתה הקבוצות הקטנות האלה של אנשים. מה מנע מהם לקבוע ערכים גבוהים ? הזאב מוול סטריט , משבר הנדל"ן

החלום האמריקאי כי ההצלחה מאירה פנים למי שמנסה ועובד קשה במרבית המקרים פשוט לא מתגשם. תבינו שהחלום הזה הוא הבסיס לכל השיטה כלומר מליוני אנשים בטוחים שהם הטובים ביותר ועושים מאמצאים כבירים לתפס מעלה במעלה הפירמידה . לא כך הטבע הפיזיקאלי עובד.

השקר והאמונה בשקר כאמת מתבררת כבסיס בכל מה שקשור ליחסי שלטון ופוליטיקה. בגלל שכמויות קטנות של אנשים שולטות באמצעים שונים בכמויות גדולות יותר של אנשים ומונעים מהם הצלחה בכדי למנוע תחרות וחלוקה של ההון שצברו. זו דווקא ההתנהגות ההגיונית והטבעית (אמת ביולוגית) של בני האדם האמונה בשקר כי לכל אדם אפשרות שווה להשיג את כל מה שחלם עליו היא פשוט לא נכונה.

כיום מדענים הולכים ומגבשים את הידיעה שהחברה שלנו פועלת באופן לא רציונלי . כלומר שהמדע (אשר אמור לייצג את האמת האוביקטיבית) מייצג את המציאות הפיזיקאלית ואילו החברה שפועלת בתוך המציאות הזו פועלת בדרכים לא רציונליות (אבל הדריכים האלה ניתנות לחזוי ).

גם אם הפוליטיקאים ישקרו לכם ואתם תדעו שהם משקרים (שכן הם פוליטיקאים) עדיין תבחרו בהם ועדיין תכעסו על זה שהם לא השיגו את מה שהם טענו שישיגו . פוליטיקאים יודעים את זה ומשקיעים כסף והשפעה בשביל לשכנע אתכם שהם לא משקרים הפעם.  מעט דוגמה למה שחנויות עושות עם המבצעים שלהם , כלומר ידוע שהמבצע הוא תעלול שיווקי לגרום לנו לחשוב שבעל החנות מוכר מוצר במחיר נמוך יותר ממחיר השוק גם כאשר מדובר במחיר השוק + כרזה צבעונית עם אחוזים שיורדים ממחיר מונפץ.

רוצים לדעת מהי האמת תלמדו מדע  (לימדו תחום באופן מעמיק ותקראו מחקרים עדכניים על התחום)
רוצים לדעת איך להתגונן מהשקר כנראה שלא תמצאו את זה בשום מקום שמתיימר לגלות לכם את כל האמת על ....



מה דעתך על האמת על האמת ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה
מאת asaf18 ב 18/08/2014 23:35 ( הפרופיל שלי ) מאמר מעניין. תודה. בכל אופן, דקארט חזר בו מניסוח הקוגיטה בדרך של הוכחה ״אני חושב משמע אני קיים״ משום שהקשו עליו הרבה שאלות, וכגון שניתן לטעון שהמחשבה שלנו היא השתלה של יישות חיצונית כמו המטריקס, ואינה קיום מהותי. ניתן גם לטעון שאותה יישות שמקיימת אותנו, יש לה שליטה גם על מימד הזמן, ואף את המחשבות שהיא שותלת בתוכנו, היא יכולה למחוק למפרע כאילו לא היו קיימות מעולם, כך שעצם הקיום שלנו באופן רציונלי נטו הוא ספק (אלא שזה לא מתאר את צורת ההתנהגות שלנו), לכן דקארט חזר בו וניסח את הקוגיטה לא בדרך הוכחה- ״אני חושב, אני קיים״ והסביר שזו אינטואיציה שאין לשאול עליה שאלות. דקארט בעצמו לא קיבל את סברתו של עמנואל קאנט (בספר ביקורת התבונה הטהורה) שיש תחומי יידע אפיריוריים ע״י אותה שאלת מטריקס דלעיל, דהיינו ששמא יש שד שגורם לבני אדם למחשבה אחידה ש 1+1=2 למשל. מניין היכולת שלנו להיות וודאים במחשבה כלשהי? טוב, זה נושא ארוך... נשלח מה-iPhone שליתגובה לתגובה

ידוע כפילוסופיה,חברה,אמת,שקר,כל האמת על כל האמת, כל האמת על אמת ושקר