הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
האם_האדם_הוא_בסך_הכל_שימפנזה_מלומדת

האם האדם הוא בסך הכל שימפנזה מלומדת?


מהו מוסר עבור אדם אתאיסט? האם הוא בכלל מסוגל להיות מוסרי ללא קנה מידה מוחלט? אולי יש גורם מוחלט שמעניק לאדם יכולת להיות מוסרי? כיצד יכול אתאיסט להתמודד עם דילמה מוסרית והאם המוסריות שלו היא מוחלטת? מה הן אמות המידה , על פיהן הוא נוהג? על שאלות מהותיות אלו מנסה המאמר להשיב.

(תקציר של מאמר של יוני לביא- הידברות)

כיצד יכול אתאיסט להתמודד עם דילמה מוסרית והאם המוסריות שלו היא מוחלטת? מה הן אמות המידה , על פיהן הוא נוהג? על שאלות מהותיות אלו מנסה המאמר להשיב. המאמר בנוי בצורת מונולוג שהכותב הוא אדם דתי שפונה אל אדם משכיל, אקדמאי ברמתו. הוא מציג לפניו דילמות רבות שמחיבות התייחסות מעמיקה. הכותב רוצה להעביר מסר, שללא התייחסות תורנית, ללא גורם קבוע ומוחלט, לא ניתן בכלל להתמודד עם המוסר, מפני שהוא "תלוי תרבות" ומגזרי במובן של נורמות הקיימות בכל חברה וחברה, וכאשר נורמות של חברה מערבית מציבות "סטנדרטים" מסוימים של – מה מותר ואסור, הרי שבחברה "פרימיטיבית" הדברים יהיו שונים בתכלית! הכותב פותח בהצגת דילמות שרופא צריך להתמודד עימן מדי יום ביומו, כגון חולה שמת על שולחן הניתוחים ושיש באופן בהול צורך באיבריו על מנת להציל חייהם של 5 חולים. איך עליו להגיב אם לא ניתן להשיג את משפחתו על מנת לקבל מהם אישור לתרומת איברים? איך יחשוב קרוב המשפחה שלפתע ייוודע לו שחלקי גופו של הנפטר נתרמו ללא ידיעתו, ומה אם למחרת ההשתלות יתחרט הרופא? דילמה נוספת עוסקת בשאלת "המתת חסד". מה קורה אם חולה מתחנן שרופא יפסיק את הזרמת החמצן ובכך יגאל אותו מייסוריו? דילמות נוספות עוסקות בתחומי החיים שלאו דווקא בין כתלי בית החולים. אדם העומד בסוף התור לקופה, מגלה לפתע שקופה נוספת נפתחת, ומייד ניגש ראשון, אולם אנשים אחרים שכבר מחכים זמן רב מתרעמים על כך! מי צודק? דילמה נוספת עוסקת בילד שקרע את מכנסיו של חברו תוך כדי משחק! מי משלם, הוריו של הילד הקורע , או של הילד הניזוק? אם כן, כיצד יכול האתאיסט להתמודד נכונה עם דילמות אלו? מי קובע שההחלטה שלך- היא הנכונה? בהמשך המאמר מובאות דוגמאות היסטוריות הממחישות, עד כמה בלתי אפשרי להכריע מה צודק ומה לא. המוסר של אנשי סדום, הפקרות התינוקות בספרטה, האסקימואים השולחים את הזקנים למות לבד, מדיניות המשטר הקומוניסטי בברית המועצות שהחרים רכושם של העשירים- כל אלה דברים שנעשו והאם באמת ניתן לומר שאינם צודקים? מהו העיקרון האובייקטיבי עליו ניתן להסתמך בקביעה זו? המאמר נוגע גם בשואה ובהיטלר- ימח שמו וזכרו, שראה עצמו מאוד מוסרי, ברצונו להיטיב עם העולם על ידי השמדת ה"גורמים המפריעים"- היהודים והצוענים! למרות קושי השאלה, ראוי שנבדוק על פי מה אנו קובעים שמערכת הערכים שלנו נכונה יותר משלו. האם רק בגלל שבסופו של דבר בעלות הברית ניצחו במלחמה, האם רק בגלל זה הם הצודקים, כי הם חזקים יותר מהגרמנים? איך ניתן לשפוט אדם אם הצדק הינו דבר סובייקטיבי והוא נקבע על ידי בני אדם?זה כמו מדינה שתקבע שכל אזרח שלה שעובר על החוק מקבל עונש מוות, אולם כל אזרח במדינה הוא זה שקובע מהו חוק, ובכך אף אחד לא מוצא להורג! אם נחשוב שישנן נורמות מוחלטות בעולם, הרי שנתבדה!למשל, אסור לרצוח- הכוונה שאסור להרוג ככה סתם אדם. אבל מהי ההגדרה של "אדם"?על זה אין הסכמה (הפלות עוברים, המתת תינוקות שרק נולדו בשל מום שנגלה בהם, המתת חסד לחולה אנוש, או זקן).

לקראת סופו של המאמר כמה נקודות פילוסופיות:
אם האדם הינו אוסף מקרי של מולקולות החיות על פני אוסף אחר של מולקולות אקראיות (כדור הארץ), אז מדוע צריך בכלל מוסר? הרי האדם הוא שימפנזה מפותחת...לכאורה כולם חושבים שצריך לנהוג בסופו של דבר על פי איזשהו קנה מידה. מותר האדם מן הבהמה- אנחנו לא חיות המונעות רק על פי אינסטינקטים! הן אינן צריכות להתמודד עם מוסר. אז בכל זאת, אם הכל מקרי, לא מתוכנן, מדוע יש לו לאדם דחף כזה, בלתי מוסבר להיות בסדר, מה הוא "פרייר" ?אם נשאל עצמנו מהו המקור לדחף שלנו להיות מוסריים, ישנו סיכוי שנוכל להיצמד לקובע המוחלט!

מאמר זה טרם דורגמרתקמענייןנחמדסבירגרוע


מה דעתך על האם האדם הוא בסך הכל שימפנזה מלומדת? ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה
מאת yoos ב 04/10/2014 10:55 ( הפרופיל שלי ) הדחף שלנו להיות מוסריים נובע מהחינוך שלנו. כדי לחיות בחברה חייבים מוסכמות חברתיות, והמוסכמות האלה הופנמו אצלנו בתור "מוסר". החברה דורשת להגדיר את המושג "צדק" ולשאוף אליו. כל הדילמות שלך הם למעשה סוגיות בנושא צדק, שבין אם האדם מחפש להיות מוסרי, בין אם הוא סתם מחפש הסדרים חברתיים שיאפשרו להתקיים ביחד (שכאמור אחד נובע מהשני) הוא יחפש מענה לשאלות מאין אלותגובה לתגובהמאת להביור ב 04/02/2013 08:06 ( הפרופיל שלי ) שלום דוד. לא ציינת את מקור המאמר אליו התייחסת. מצאתי בגוגל שאת המאמר כתב יוני להב באתר הידברות (http://www.hidabroot.org). ברצוני להוסיף משהו מדעותיי על הנושא. למיטב ידיעתי, קיימת רמת מוסריות גם בקרב בעלי חיים שחיים בקהילות ובעלי חיים שקשורים לאדם או לבעלי חיים אחרים. המוסריות מתבטאת בעזרה הדדית, דאגה לחלש או הנמצא במצוקה ואפילו נכונות להקרבה עצמית. קראתי היכן שהוא שתכונה זו קיימת במידה רבה בין היתר אצל עכברים. ישנה תאוריה שגורסת שתכונה הזו שאני קורא לה מוסריות היא חלק מההתפתחות האבולוציונית (סליחה על כפל הלשון, שהרי אבולוציה = התפתחות, אבל אתה מבין למה כוונתי) של הקבוצה. כלומר, תכונה זו הלכה והתחזקה עם הדורות כי היא תנאי להמשך קיום בריא של הקבוצה. מותר האדם מהבהמה (ויסלח לי קוהלת) הוא ברמת המוסריות שגבוהה יותר הודות לרמה השכלית הגבוהה יותר של האדם, שמאפשרת לחנך אותו להיות מוסרי מתוך דאגה לרווחת החברה. לפיכך, המוסריות של האדם נובעת מהאבולוציה של החברה ולא מהאמונה הדתית, ורמת המוסריות שלו גדולה אולי מזו של השימפנזה כי שכלו יותר מפותח. יחד עם זאת, למרבה הצער גם רמת האכזריות של האדם גבוהה מרמת האכזריות של בעלי החיים מאותה סיבה. אז אולי קוהלת בכל זאת צדק :). אתה מקבל ממני רק שלושה כוכבים כי כאמור לא כתבת דברים בשם אומרם.תגובה לתגובהבתגובה ללהביור מאת davidb ב 04/02/2013 12:16 ( הפרופיל שלי ) שלום לך להביור. ראשית- תודה רבה לך על התגובה...צודק! הואיל והעברתי את התקציר שהוא מקורי שלי מאתר אחר, לא ציינתי זאת, אבל זה תוקן ותודה על ההערה. שנית- לגבי דבריך על מוסריות האדם, שמקורה באבולוציה, הרי שיישנה כאן את הברירה הטבעית, קרי- כל החזק שורד, וראינו מה עיקרון כזה יכול לעשות בחברה "נאורה"!!! לכן, רק מוסר אלוקי, כך היהדות מקבלת, רק כך ניתן להיות מוסרי באמת!

ידוע כהאם, האדם, הוא, בסך, הכל, שימפנזה, מלומדת?
נכתב ע"י davidb
בתאריך: 11/02/2014
דוד בראון בן 57

127 מאמרים | 591820 כניסות
מאמר זה נקרא 3635 פעמים 3 תגובות למאמר זה - להוספת תגובה
דירוג המאמר
63%
 השארת תֶּשֶׁר לdavidb
אשמח לפרגון סמלי (תשר)...
נהנתם? נשמח לקבל לייק מכם!