הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
על_ניטשה_והרמבם

תובנה לפרשת ראה


רעיון קצר מפרשת השבוע אשתדל לפרסם מאמר לכל פרשת שבוע

בפרשת השבוע נקרא על המאכלות האסורות בה מפורטים בעלי החיים הכשרים למאכל ואלו שאסורים במאכל.

הרמבם בהקדמה לפירושו לפרקי אבות, דן בשאלה הפילוסופית שמנסה להכריע מיהו האדם המושלם יותר- האם זה שמתאווה לחטא וחושק בו אך כובש את יצרו ומתגבר, או שמא הצדיק המושלם הוא אותו אחד שכלל איננו חושק ברע.
הרמבם מזכיר את מחלוקת חכמי ישראל עם הפילוסופים בשאלה הזו, ומכריע הכרעה משלו.
הוא מזכיר את מאמר חזל- ״אל יאמר אדם אי אפשי באכילת חזיר אלא אפשי ואפשי, אך מה אעשה ואבי שבשמים גזר עלי״. כתוב כאן שאדם רשאי בהחלט להתאוות לאכילת חזיר, אך הוא צריך לכבוש את יצרו ולא לטעום מהמאכלים האסורים.
מסביר הרמבם שהיות ואיסור אכילת חזיר, איננה מצוה שכלית אלא חוק וגזירה ללא סיבה הגיונית נראית לעין הרי שבאיסור כזה מותר לנו לחשוק, וכל מה שנדרש מאיתנו הוא לחסום את עצמינו בפועל מביצוע.
לעומת זאת באיסור שכלי כמו רציחה למשל, פה כבר נכנס הפסוק שאומר ״אוהבי ה שינאו רע״, דהיינו עלינו לחנך את עצמינו, ולרכוש נטיות שכלל לא יחשקו בעשיית הרע.
כדאי מאוד להיות מודעים לדברי הרמבם הללו, בפרט בעידן בו סרטוני זוועה של ארגון דאעש, רצים ברשת. ובדור בו בכל סרט או סידרה, נתקלים במחזות אלימים וברוטאליים, שמשחיתים את עדינות נפשינו .
כדאי לזכור שאנחנו חולקים על ניטשה, וגאים להיות יהודים שהביאו לעולם את  "מוסר העבדים״ כפי שהוא כינה זאת.
לדבריו המוסר האמיתי הוא "מוסר האדונים", דהיינו מוסר חוק הגונגל, בו הצדק הוא כל מה שבכוחך לעשות, כפי שהצדק של הלביאה הוא לטרוף את הזברה, כך הצדק של השבט הגרמני, זהוב השיער ותכול העיניים, הוא לעשות מה שבטבעו ובכוחו, ולכבוש את השבטים החלשים .
לדבריו,החלשים שאין בכוחם להשיג את חפצם בכח הזרוע,ממציאים את מוסר העבדים שכולל ערכי מוסר וחמלה,שנועדו לכופף ולהגביל את החזקים,ולאפשר להם לשרוד.הוא האשים את חכמי היהדות בבית שני  ולאחר מכן את הנצרות,כאחראים על הפצת מוסר העבדים בעולם. 
היהדות מלמדת אותנו ללכת בדרכי האלוקים- ״מה הוא רחום אף אתה רחום  מה הוא חנון אף אתה חנון״ . וכפי שאומרים הנביאים "עשות משפט ואהבת חסד".
השאיפה של יהודי היא להיות רחמן וגומל חסדים, ולא להידמות ללוחם נורדי, שכובש ובוזז ככל אשר יחפוץ כמו האלילים הנורדים האכזריים.
בברכת שבת שלום ובתקוה שכולנו נשכיל לשמור על רוך הלב והנשמה של כולנו.
שבת שלום ומבורך


מה דעתך על תובנה לפרשת ראה ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה
מאת מיטל ב 23/08/2014 22:51ממש יפה יישר כח גדול!!!!!תגובה לתגובה

ידוע כפרשת ראה