הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
kazablan

ביקורת על המחזמר קזבלן


ביקורת על המחזמר "קזבלן" בקאמרי תל אביב

ביקורת על המחזמר "קזבלן"
 מוזג בתיאטרון "הקאמרי" וברחבי הארץ

עם שירים כמו ,"רוזה רוזה", "למי יש יותר כבוד" שהפכו לנכס צון ברזל בתרבות העברית הישראלית מעלה הקאמרי הפקה מחודשת של המחזמר הישראלי ביותר בכל הזמנים. 

המחזמר "קזבלן", מגולל את סיפרו של "קאזה", סימן טוב, צעיר, מנהיג חברות רחוב שלא מצא את מקומו בחברה הישראלית לאחר תום שירותו הצבאי. הסטיגמות הרבות המאייפנות את מוצאו המרוקאי של "קאזה" גורמות לו להרגיש לא שייך ותלוש במקום שהוא חי בו. 
הרקע לסיפור מתקיים בשכונת עוני מתפוררת ביפו של אמצע שנות החמישים על חורבות בתי הערבים שננטשו לאחר קום המדינה.
העירייה מבקשת לפנות את התושבים מהמקום לאחר שהשטח נמכר ליזמים פרטיים. התושבים חסרי הישע מצליחים להתלכד למרות הבדלי העדות בינייהם ויוצרים "הרמוניה ישראלית" שלא מאפיינת את רוח התקופה. 
"קאזה" מתאהב בבת האשכנזים היפה והרומן האסור בינייהם מקבל את אישרו של האב, האשכנזי, לאחר שקאזה מציל את המצב ומצליח עם הרבה חן ואמביצה לסיים את המחזה בסוף טוב. (לא לפני שהוא מאושם בגניבת ה"קרן" שנועדה להצלת השכונה)

המחזמר קזבלן המוכר לרובינו היום כלל לא היה מחזמר ואף היה מחזה קשה ורציני שנכתב על ידי יגאל מוזינסון, (מחבר "חסמבה") . המחזה נכתב בשנת 1954 והוצגה בתיאטרון הקאמרי לא בהצלחה רבה. שם נאשם "קאזה" ברצח.

המפיק הידוע , גיורא גודיק ביקש לעלות מחזמר ישראלי מקורי ולא ליבא מחזמר מחול , כפי שנהג עד אז וביקש מחיים אנטינגר ודן אלמגרו לרשום שירים למחזה של מוזינסון. את השירים הלחין דובי זלצר. 
לאחר "לידה קשה" עלה המחזמר, (1966), על בימות תיאטרון אלמברה הישן ביפו. שאת קאזה מגלם יהורם גאון, (במקור היה אמור להיות אריק אינשטיין). ומאז השאר היסטוריה.

בשנת 1973 מנחם גולן הפיק וביים את הגירסא הקולנועית למחזמר והפך מיומו הראשון לסרט המצליח ביותר , (יותר ממחצית תושבי המדינה צפו בסרט).  לכבוד הסרט נכתב השיר "רווזה, רוזה" שלא היה בגירסא הבימתית.

בשנת  2012 בבימוי של צדי צרפתי עלה המחזמר מחדש על בימות "הקאמרי" בתל אביב ובכיכובם של עמוס תמם, מיי פיינגולד, איציק כהן, שלמה וישנסקי ועוד.

המחזה הוא העתק של הסרט כולל השירים שלו. משוחק היטב ועמוס תמם מפתיע מאוד לטובה בתפקיד "קאזה", אך שירתו לחוצה מידי וההשוואה ליורם גאון בילתי נמנענת. כיאוגרפיה תקופתית יפה וסוחפת. תפאורה שבהחלט מצליחה להעביר את רוח התקופה. 
סה"כ מחזמר סוחף ומרהיב למרות אי הנוחות שהסיפור יוצר מול הסיטגמות שבחברה של היום קשה להציף אותם בצורה כ"כ גלויה.
4 כוכבים בדירוג שלי!


מה דעתך על ביקורת על המחזמר קזבלן ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה

ידוע כקזבלן, הקאמרי, ביקורת, תאיטרון, מחזמר