הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
ספרי_ילדים

ילדים והורים בספרי ילדים


ספרי ילדים - כמשקפי דמותם של הילדים וההורים והיחסים ביניהם.
לקרוא סיפור לילד - אין עוררין על כך שזוהי פעילות מבורכת, גם הקניית שפה עשירה, פיתוח ריכוז והקשבה, דמיון וחשיבה,וכמובן זמן איכות בין הילד/ה להורה או לסבא ולסבתא.
אך אם תשימו לב, הספר משקף בעצם את החברה שלנו, אופן חשיבתנו,ויותר מדוייק חשיבת כותב הספר, הנורמות  והערכים בחברה באותה תקופה , והיחסים בין הדמויות הפועלות,.
ניקח לדוגמא את שני הספרים המוערכים במיוחד: "ויהי ערב" של פניה ברגשטיין,עפ"י סיפורו של אנדרסן, המספר בחרוזים על ילדה קטנה שהלכה לה לבדה בלילה לחפש חברים,וגרמה מהומה גדולה בלול העופות. אבא מאוד כעס, אך הסוף טוב ונגמר בנשיקות ובסליחה.
ומולו ניקח את הספר:"אבא עושה בושות" של מאיר שלו -  שמספר על אבא של אפרים, שלעומת האמא,שהיא כתבת חדשות
ומושא לגאווה, אבא פשוט עושה בושות בכל מקום אפשרי:הולך לאיבוד, לא יודע לשחות,ישן עד מאוחר,ובגלל זה אפרים מאחר לגן,נרדם באסיפת הורים, והנורא מכל:מה זה השם הזה "אפרים" שנתן לבנו? בקיצור לא עושה חשבון לאף אחד. וגם שם הסוף טוב כי אבא הפליא באפיית עוגה לתחרות בגן,ולאפרים היה סוף סוף נעים.
בסיפור "ויהי ערב" אבא מצטייר כדמות גדולה וסמכותית, אפילו מאיימת לילדה קטנה ותמימה עד כדי בכי:" אבא בא ושאל: מי זה ,תן או שועל?...זו בתי הקטנה...חיש הביתה ילדה לא טובה! אסור לך,אסור לך להיכנס,את יודעת שאבא כועס?
והילדה התמימה בוכה ומנסה לנמק:"רציתי לתרנגולת לתת נשיקה בכרבולת...להגיד לה סליחה...ופתאום נבהלו עוד יותר...כך אמרה הילדה הקטנה ודמעה נוצצה בעינה." ואז אבא מרים אותה בחיבוק רחמים ונושק לה אוהב וסולח.
המהדורה הראשונה של הספר יצאה ב-1948, ומן הסתם משקפת את היחסים בין הורים לילדים באותה תקופה - סמכות  וריחוק מעמדי, כבוד ויראה להורה הגדול והחכם,ועם זאת ביטויי אהבה, מה ששונה מאוד במה שמשקף הספר "אבא עושה בושות" - אבא נתפס כשווה לילד, מבחינת אופיו והישגיו, אפרים לא מקבל אותו כדמות חינוכית מעצבת, אלא כגורם לו בעיות, וגם כשהוא מצטיין במשהו, הוא עדיין גם שמח וגם מתבייש. וגם בספר יש אהבה בין אבא לאפריים: ו"אפריים חיבק את אבא שלו וסוף סוף היה לו נעים." פה הילד מחבק את אבא  ונתן לו ציונים.
מה שרואים פה זה ממש עולם הפוך בנורמות ובערכים בין הורים לילדים. היום הילד הוא המרכז בבית, במשפחה ובחברה, בעולם של שפע הזדמנויות ואפשרויות ההורים מנסים להעניק לילד כל מה שאפשר ואפילו מעבר ליכולת, העיקר שיהיה מאושר.
השאלה היא: האם לא הפרזנו בכך, ומהן ההשלכות החינוכיות לכך בהתייחסותו להוריו ולאנשים בחברתו,ובמיוחד כאשר הילד יהיה בוגר, ואיך הוא יתייחס לילדיו?
 האם הספרים מובילים דרך, או משקפים את פני החברה? אשמח לשמוע חוות דעתכם.
מאמר זה טרם דורגמרתקמענייןנחמדסבירגרוע


מה דעתך על ילדים והורים בספרי ילדים ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה
מאת להביור ב 27/06/2013 08:19 ( הפרופיל שלי ) לפי התרשמותי כסבא שנהנה לשבת עם נכדיו ולהקריא להם ספרי ילדים, הפעוטות רואים בסיפור ובאיורים מקור להנאה ולשעשוע. נדיר שלמסרים החברתיים של הסיפור מורגשת השפעה על השקפת חייהם. עם זאת, לספר ילדים טוב עשויה אולי להיות השפעה מחנכת על ההורה. אני סבור שזה נכון גם לגבי סיפורים כדוגמת שני אלה שהזכרת, שמתייחסים לקשר הרגשי בין ההורה לילד ול"טעויות" שאחד מהם עושה (עם ההפי אנד שבו ה"טעות" מתוקנת בצורה מרגשת). עם זאת, יתכן שהמסר מחלחל אט אט לתודעתם, במיוחד אם יש קשר בינו לבין חוויות היום-יום שלהם. בשלב מאוחר יותר, כמדומני בערך מגיל עשר ומעלה, כשילד קורא ספרי נוער בעצמו, הוא כבר מתחיל להיות בשל כדי לקלוט את המסר. באשר לתהייתך אם ספרים מובילים את הדרך או משקפים את פני החברה, לדעתי ספר טוב הוא שילוב של שני הדברים, אבל יש לכך חשיבות רק אם הילד בשל דיו לקלוט ולהפנים את המסרים הטמונים בספר.תגובה לתגובהמאת יהודית ב 03/02/2013 17:54נראה לי שכבר תקופה ארוכה הספרים ׳איבדו׳ את החינוך הבלעדי הודות לאינטרנט הילדה מתעניינת יותר בפייסבוק מאשר ב׳בוק׳ . ואגב הספר שציינת באמת מציג תקופה שונה בתודעה שלנו אם כי לא תקופה רחוקה בסך הכל כמה עשורים :)תגובה לתגובהבתגובה ליהודית מאת aliza_abc ב 05/02/2013 10:13 ( הפרופיל שלי ) עם כמה שהפייסבוק דוחק את הספר, אולי תסכימי איתי שלקריאת ספר יש מעלות שאין לפייסבוק, כמו פיתוח הדמיון והריכוז, זמן איכות עם הדמות הקוראת את הסיפור, ואפילו היכולת לעלעל בספר בלי להיות מחובר לאיזה מכשיר...,השאלה היא איך להעלות את קרנו של הספר דווקא בתקופה זו? אפשר אולי למצוא דרכים לכך. מה דעתך?

ידוע כספרים המשקפים יחסים בין הורים לילדים,