הכותבים במנטליקה מרוויחים תמלוגים מהפרסומות, רוצה גם? ההרשמה בחינם!
dd26

פתחו לי פתח


איתא בגמרא {סוכה נב. } אמר ר' שמעון בן לקיש יצרו של אדם מתגבר עליו בכל יום ומבקש המיתו ואילמלא הקב''ה עוזרו אינו יכול לו מזה אנו למדים שאין הקב''ה "מבצע את העבודה אלא רק עוזר לאדם.
וכדברי הגר''א שאין עבודת ה' וקיום מצוותיו תלויים אלא באדם עצמו וכאשר יראה הבורא את עבודתו והשתדלותו יוסיף לו סיוע אלוקי. ודורשי רשומות דרשו את המילה "אלול" בר''ת של אני לדודי ודודי לי משום שקודם צריך את האני לדודי ורק לאחר מכן יבוא ההמשך של דודי לי וכן דברי הזוהר הקדוש {פ' לך לך ד' פז: } אמר ר' יהודה מאי דכתיב "אני לדודי ועלי תשוקתו" {שיר השירים } אלא ללמדנו שאם אין התעוררות מלמטה אין התעוררות מלמעלה  וכמין חומר היה דורש הרה''ק ר' מנחם מנדל מקוצק זיע''א את הפס' "כי ביום הזה יכפר עליכם לטהר אתכם מכל חטאותיכם לפני ה' תטהרו" והיה מפרשו בפיסוק שונה ואו' "כי ביום הזה יכפר" –זו אמת אך "עליכם לטהר אתכם מכל חטאותיכם" רק אז לפני ה' תטהרו כלומר שיום הכיפורים זה לא "נוסחת פלא" לכפרת עוונות, הרי ישנן ארבעה חילוקי כפרה והרמב''ם { בה' תשובה } מונה עשרים וארבעה דברים המעכבים את התשובה ומי הוא זה שיבוא ליום הכיפורים מבלי לעמול ? אלא מה יאמר האדם שהקב''ה אבא טוב רחום וחנון הכל אמת אך אל תשקיט את המצפון שלך ותחשוב שתקבל הכל על המוכן עליכם לטהר אתכם ורק כאשר יעשה אדם מצידו את ההשתדלות לטהר את עצמו ולהתנתק מהעבר אז יסייע בידו הקב''ה וישלים לו את החסר
 
וכדוגמא יש להביא את הנס הגדול באלישע הנביא ואשת עובדיה {מלכים ב' פי"ד }שכאשר נשלחה לנביא { עבור תשלום החוב לנושיה ושבא לקחת את שני בניה לעבדים } מה אמר לה הנביא אם יש לה כלים בבית ואפי' ריקים משום שאין הברכה שורה באוויר אם אין את הכלים וכמה פתאים {טפשים} הולכים לרבנים וצדיקים ומבקשים ברכות כאילו הם מצויות לרוב בכיסיהן של הצדיקים ומדוע שלא יעשה האדם את עצמו כלי ראוי לקבל את הברכה והשפע האלוקי והרי נביא לא בירך ולא השפיע ללא הכנה של כלי ואפי' ריק .
 
רבינו החפץ חיים היה תמיד מרבה לדבר בענין ההשתדלות שהרי ענינו רואות אנשים רבים בוכים בתפילתם ל"חננו מאתך חכמה בינה ודעת" ומעולם לא פתחו גמרא ובאו לשיעור תורה ויש המבקשים "והחזירנו בתשובה שלימה לפניך" ובחייהם לא עצרו לרגע לחשוב תשובה  מה היא וכי מה מועילות כל התפילות כאשר אדם רק "מבקש" ולא עושה כלום מצידו שתתקיים התפילה בידו ומשל למה הדבר דומה לאדם עני הזקוק להלואה והנה בא בבוקר לבית הכנסת וביקש מהעשיר הגדול הלואה בסך פלוני לחודשיים הסכים העשיר ואמר לו שיסור לביתו בשעה עשר בבוקר ויתן לו את ההלואה העני לא הלך ולא טרח אך למחרת בבוקר שוב הלך לבית הכנסת וביקש ממנו הלואה וחזר העשיר ואמר לו שבלי שום בעיה הוא יתן לו את הכסף רק שיקפיד לסור לביתו בשעה עשר ויקבלנה בשמחה ושוב לא הלך העני וחזר הדבר גם ביום השלישי שבא לעשיר בבית הכנסת וביקש שוב הלוואה האם יעלה על הדעת ובדעת מישהו שהעשיר יתיחס אליו ? ודאי שלא! ומדוע לא נבין שאנו דומים לאותו עני שמגיעים בכל יום לבית הכנסת ומבקשים על עצמנו ועל ילדינו שנהיה כולנו יודעי שמך ולומדי תורתך מסכים הקב''ה ואומר תבואו לבתי מדרשות תניחו את הילדים בין ברכי התלמידי חכמים תחנכו אותו בתלמוד תורה אך אנו בשלנו ומה הפלא שכביכול איננו מקבלים את אשר בקשנו.
 
מספרים על רבינו החפץ חיים זיע''א שפעם הגיע אליו יהודי לבקש ברכה על שעומדים לזרוק אותו לכלא וחייו בסכנה שאלו הח''ח אם הוא שומר תורה ומצוות ומשנענה בשלילה סירב לברכו התחנן ובכה האיש והחפץ חיים לא רצה אפילו לשומעו עד שלבסוף נכנס והתחייב לשמור תורה ומצוות ואז ברכו ורווח לו התפלאו התלמידים מה קרה לרבם והיכן נעלמה אהבת ישראל שבקרבו הסבירם הח''ח שאין הברכה שורה על דבר ריק ובשעה שאדם ללא תורה ומצוות על מה ולמה תחול עליו הברכה ? ופלא על אותם "רבנים" של שנות האלפיים { מודל חדש } שמחלקים ברכות והבטחות לאנשים ריקים ופוחזים מתפללים על פלוני שיוציא רשיון נהיגה והשני שיפקד בפרי בטן וכי בדקו מה עם שמירת שבת ? מה עם טהרת המשפחה ? או שמא בכסף קונים הכל היום ? ומי לנו גדול מהחפץ חיים שלא רצה לברך ללא הכנה אנשים מבקשים שנה טובה ומתוקה  על מה ? אם לא קדמו לימי ראש השנה הכנה רבתי של ימי הרחמים והסליחות וכי יש לנו פנים לבקש ? אין הדבר תלוי אלא בהשתדלותו של האדם .


מה דעתך על פתחו לי פתח ?
תגובתך:
כתובת אתר: //:HTTP
שם: אימייל : קבלת תגובות לאימייל
פרסום תגובה

ידוע כלו,},תורה,אלא,אין,לטהר,הברכה,חיים,הכנסת,שאין